♥ Boktips!

Mina absoluta favoritböcker genom tiderna är ju (som så många andras) Harry Potter böckerna. Det känns lite som att antingen älskar man dom eller så avskyr man dom, och jag tillhör dom som verkligen avgudar dessa böcker. Och filmerna. Det är sällan filmerna lever upp till böckerna, men när det gäller Harry Potter känns de ganska likvärdiga!
 
Men så 2014 köpte jag på mig första boken av Hunger games serien, egentligen utan att ha något engagemang att läsa den. Men jag började läsa och herregud... Jag fastna! Beställde hem de andra i serien och i stort sätt sträckläste dom. Jag till och med lyckades få en kompis att läsa dom och hon blev lika fast som jag, så det har lite varit vår grej! Som vi längtat efter de nya filmerna så fort vi sett den senaste, men i höstas hade ju sista filmen premiär och det känns lite sorgligt. Jag älskade Hunger Games böckerna men det är nog inga böcker jag kommer läsa om. Filmerna har jag dock sett några gånger och lär nog se fler gånger! Har ni inte läst böckerna? Läs dom! Har ni inte sett filmerna? Se dom!
 
 
Efter att jag läst klart Hunger Games serien påbörjade jag lite "feel good" böcker. Ni vet såna där "så finner du lugn" etc etc. Men jag tappade läsglädjen ganska snabbt och gav mig in på adlibris.se (som btw är min favoritsida att beställa böcker från) och letade efter lite spänning. Och kom in på Divergent-böckerna, som enligt beskrivningen skulle leva upp till Hunger Games hysterin. Och ja! Det gjorde dom verkligen! Jag har i princip sträckläst alla tre böckerna och vid tolv inatt läste jag sista raden. Det är sällan jag gråter till böcker, men alltså det gick verkligen inte att hålla igen. Slutet var så oväntat och egentligen vill jag bara skriva exakt vad som händer för att ni ska förstå vilken chock det är, men jag vill inte spoila för någon om ni får för er att läsa dem!
Tack och lov så har jag en bok kvar att läsa i serien, men som ändå inte riktigt ingår i historien. Om jag förstått det rätt är det noveller ur en annan persons synvinkel genom historian. Men jag hoppas den ändå är lika bra som själva serien. Men det märker jag väl ikväll när jag ska ta mig an den. :)
Filmerna från denna serien då...? Sån jäkla besvikelse!!
Jag har bara sett ettan och halva tvåan. Om jag inte minns helt fel har de andra inte kommit ut än?
Ettan var väl en okej film om man inte läst böckerna, annars är allting i filmen så himla fel. De missar så mycket i storyn som de skulle kunnat ha med och de ändrar på händelser så att vissa saker inte alls blir som i boken. I nån scen byter de ut vilken person det är som gör vad. Alltså om person 1 i boken gör en grej mot person 2, har de i filmen ändrat så att det är person 2 som gör det mot person 1. Och det är inte okej att göra så!! I alla fall inte enligt mig, så verkligen en besvikelse.
Och som jag skrev hade jag även sett halva av andra filmen. Men jag orkade inte se den, för det var precis samma där. Så mycket som inte var samma som boken och dessutom känns inte hon som spelar huvudpersonen helt rätt. Hon är duktig, men passar inte riktigt in i den bild som byggs upp i boken. Men jag lär nog se klart tvåan ändå någon gång, bara för att!
 
Divergent (bild)
 
Så detta är mina tre favoritserier och jag är så glad att jag fått tillbaka den läsglädje som jag saknat i så många år. Speciellt nu på vintern när man kan krypa upp i soffan under en varm filt, tända lite doftljus, dricka en mugg te och bara försvinna från verkligheten en stund. Så mysigt!
 
Till alla Harry Potter fans: Always!
Till alla Hunger Games fans: May the odds be ever in your favor!
Och till alla som läst Divergent, eller som planerar att göra det, och till alla er andra för att budskapet är så viktigt: Var modig! ♥ :)
Boktips/Filmtips | |
Upp