♥ Alla måste ta ansvar



En av de viktigaste frågorna i samhället har äntligen väckts till liv. 
Barn ska våga anmäla, vuxna ska lyssna och förövarna ska va medvetna om att straffet blir allvarligt. Hade jag haft något att säga till om skulle jag infört döttsstraff mot de som utför dessa fruktansvärda handlingar, som straffar de utsatta för livet. För nej, tiden läker inte alla sår. Den skammen sitter föralltid kvar i offrets minne och hur många år som än går kommer skräcken alltid sitta kvar. Vetskapen om att förövarna sitter inne skulle lugna så många som ligger vakna i skräck på nätterna, skulle ge dom utsatta lite hopp om rättvisa. Många övergrepp händer idag, många. Väldigt många. Men det största antalet är de som aldrig kommer fram. 
Det handlar inte enbart om den dåliga straffskalan, det handlar om att vuxna måste våga se. Lär känna era barn, ge dom tillit nog att de skulle berätta om något sådant händer. Ge dom kunskapen om att veta vad som är rätt och fel. Vetskapen om vad andra får göra och inte får göra skulle hjälpa mot den osäkerheten som gör att många inte berättar. Jag skulle vilja skriva att ni ska ge dom tryggheten nog att lita på vuxna. Men jag vet av egen erfarenhet att de vuxna som barn ska lita på inte alltid är de som lyssnar och hjälper. Ge därför barnen möjligheten att berätta för er, och var uppmärksamma nog att se om något är fel. Ingen som blir utsatt för övergrepp går omärkt ur det, ingen! Så lita på er magkänsla och fråga om ni misstänker något. Tro mig, det kan rädda liv. <3
Min vardag | |
#1 - - Vicky:

Tack så mycket fina du!
Allt bra idag?

#2 - - Marika:

Sv: Ja en helt ok helg :)

#3 - - Mange:

Hej! du verkar tala om egen erfarenhet i detta ämne är det så Caroline?

Upp