Ridpasset 29maj 2009

Hejsan svejsan,
Trögare dator än min just nu, får man leta efter.
Men har nästan precis kommit hem från ridpasset. Det var blandade känslor idag kan man säga. Men man kan nog ändå säga att det gick bra.
Jag red Shatila idag. Och hon gick på. Jeanette har ju ridit henne innan och det fick henne nästan att sluta rida.
Och efter idag har jag förstått att Shatila borde vara en ensam häst eller en ledarhäst.
Vi red ut idag och jag red i mitten, i skritten gick hon lugnt och vi tappa nästan bort de andra så sakta hon gick. Men i traven flög hon på och ville förbi de andra. Hon brydde sig mest om att komma ifatt och om de andra att hon sket i underlaget och snubbla varannan meter. Men trots detta så lyckades jag hålla henne på sin plats hela rundan. Vet inte hur långt vi red, men vi var väl ute i 45min.

Men jag hade nog tur ändå. Jag skulle egentligen rida Pearl, ställets största häst.
Jag har länge faktiskt hoppats på att få rida honom, men nu är jag lycklig att jag inte red honom idag, istället tog Sara (ridlärare) honom och vi kom fem meter sen stod han på bakbenen och snurra runder. Sara höll på att ramla av och han trilskades väldigt mycket under rundan. Vid varje ny miljö så stegra han sig. Verkligen glad att jag inte red honom idag.

Vi avsluta i paddocken med lite galopp. Men det största problemet med Shatila är att hon inte vill sakta ner eller stanna om inte de andra hästarna gör det. Så det gick inte alls. Shatila ville inte springa på banan utan snedda över för att komma ifatt de andra. Jag fick ner henne till skritt några gånger men sen flög hon iväg igen för att komma ifatt de andra. Så någon galoppfattning blev det inte, för det behövdes inte. =P
Jag kämpa mest för att få henne kvar på spåret. Hon hade lite problem just vid utgången då hon ville in i mitten och precis där stod Sara på Pearl. Och Pearl verka ju inte vara så glad idag ju, och Shatila är en som inte gillar andra hästar under lektion, så det var inget bra. Pearl fick några utbrott när Shatila fick för sig att springa in just där. Och Sara blev sur pågrund av det. Men ja, skit samma. Jag gjorde så gott jag kunde.

Men fast att Shatila var som hon var så kändes det riktigt bra. För det var en svår häst som man faktiskt ändå kunde ha kontroll på. Inte som Alice förra gången som inte visste vad hjälperna betydde. Nä, Shatila var duktig, bara det att hon var en vinnarhäst, alltså en som vill ligga först.

Ja, som sagt. Det gick kanske inte bra idag, men jag är relativt nöjd ändå. Det var härligt att rida ut i skogen. =)


(bild)
Hästarna/Pistolskyttet | |
#1 - - Du vet inte:

jaa dom har riktigt fina kläder :D

#2 - - margit:

hej! läste just om din ridtur på min häst shatila för några år sen.... Jag håller med om att hon inte är så lätt att rida alla gånger och är glad att du trots allt var ganska nöjd eferåt....

Upp